vrijdag 22 mei 2009

Lezersbrief

Beste lezers,

voor een opdracht voor school ben ik opzoek gegaan naar allerlei informatie in verband met racisme. Om te beginnen ga ik de reden uitleggen waarom ik dit thema heb gekozen. Ik moest in kranten of via het internet een artikel zoeken, dat pastte bij het thema waarrond ik wou werken, op deze manier vond ik een interessant artikel in verband met racisme. Ik vind het vreselijk dat er zoveel racisme bestaat op de hele wereld, daarom leek het me wel wat om dit onderwerp verder uit te pluizen.

Ik heb op verschillende manieren onderzoek gedaan rond dit onderwerp, om een voorbeeld te geven heb ik films bekeken, gezocht op het internet, in boeken en heb ik een interview afgelegd met een kleuteronderwijzeres.

Racisme is iets wat overal voorkomt, maar toch merk je dat er tegen bepaalde volken veel minder racisme is dan tegen anderen. Dit komt vooral doordat mensen eerder geneigd zijn om racistische opmerkingen te maken tegenover mensen waaraan je echt ziet dat ze van ergens anders afkomstig zijn. Een aantal belangrijke oorzaken van racisme zijn: de afkomst, het ras van een persoon, de huidskleur, enzovoort.

De term racisme wordt in verschillende betekenissen gebruikt. In de meest algemene zin betekent racisme dat leden van een bepaald ras zich inherent superieur achten aan leden van een ander ras. Velen gebruiken het racisme in algemene zin als aanduiding van etnocentrisme of angst voor vreemdelingen.

Wanneer je in de klas te maken hebt met racisme, moet je zeker rekening houden met de volgende punten: Peil naar de beginsituatie in de klas(wat denken de leerlingen, wat hebben ze al ervaren, ...) ten tweede moet je jezelf zeker eerst goed voorbereiden. Tot slot is het belangrijk dat je kist voor zelfwerkzaamheid, zelfontdekken, groepswerk en samenwerken als werkvorm. Het is ook belangrijk dat je de leerlingen genoeg informeert rond dit onderwerp.

Een school moet een duidelijk anti-racistisch beleid zijn. Wanneer er toch problemen zijn, is het noodzakelijk dat de leerlingen weten dat ze via het school altijd terecht kunnen bij iemand van de leerlingenbegeleiding op school, het school werkt hiervoor samen met het CLB.
Tot slot kan ik je nog meedelen dat er voor scholen zelfs een speciaal schoolbeleidsplan tegen racisme bestaat.

Met dank,

Tessa Michiels
1ste jaar studente Lerarenopleiding Kleuteronderwijs KHLeuven.

2 opmerkingen:

  1. Hai Tessa,
    ik doe een project voor school over racisme.
    Ik vroeg me af of je wat zou kunnen vertellen over hoe we racisme kunnen tegengaan.
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen