dinsdag 5 mei 2009

Hoe voorkomt een leerkracht racisme?

1) Zorg dat alle leerlingen, maakt niet uit van welke origine, zich goed in hun vel voelen. wie zware problemen heeft, zich een mislukkeling voelt en zelfs eenzaam is, is vlugger agressief en onverdraagzaam.

2) Geef leerlingen een open en duidelijke blik op de multi-etnische wereld waarin ze leven. Je kan eventueel bespreken met collega's hoe je dit kan doen. vb.: breng een bezoek aan het Fort van Breendonk, het Joods Museum van Deportatie in Mechelen, de Matongéwijk in Brussel, ...

3) Leer de leerlingen omgaan met verschillen bij anderen, maar ook met hun eigen anders zijn. iedereen behoort ooit wel eens tot de "minderheidsgroep", dit omdat we bijvoorbeeld een andere mening hebben, andere schoenen dragen als de rest, te dik zijn, ... Iedereen voelt zich wel eens onrechtvaardig behandeld of uitgesloten. Dit ter sprake brengen is goed om racisme te bespreken en te bestrijden.

4) Leer de leerlingen dat alle mensen gelijke rechten hebben. Laat bij meningsverschillen in de klas voelen dat elke leerling recht op zijn mening heeft.

5) Maak leerlingen kritisch: sta zelf kritisch tegenover stereotypen en eenzijdig oordelen. Bevorder kritisch zijn eveneens door aandacht te besteden aan de manier waarop leerlingen over elkaar praten. Leer de leerlingen om een eigen mening te vormen. Stel voor de klas als leerkracht ook je eigen mening ter discussie, dit zijn de leerlingen niet gewoon en ze waarderen dat.

6) Leer leerlingen omgaan met onmacht en overmacht. Er zijn structurele onrechtvaardigheden die je zelf niet kan oplossen, maar waar we wel tegen moeten reageren.

7) Leerkrachten hebben een belangrijk voorbeeldgedrag, bijvoorbeeld wanneer leerkrachten racistische moppen maken en er hartelijk mee lachen; Turken op de speelplaats tegen de Belgen laten voetballen, ... Wees zelf positief en geëngageerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten